Tips om je online zichtbaarheid te vergroten
Online zichtbaarheid is bepalend voor het succes van je bedrijf. Maar hoe zorg je dat jouw organisatie eerder wordt gevonden dan je concurrent? En hoe zorg je dat jouw doelgroep voor jouw organisatie kiest in een markt met verschillende aanbieders? Weet je niet goed hoe je dit moet aanpakken? In dat artikel delen wij 5 online marketing tips die jij eenvoudig kunt toepassen om meer online zichtbaarheid te creëren!
1. Gebruik verschillende content voor een dynamische website
Een goede website hebben is natuurlijk de basis, maar hoe behaal je nu echt succes met je website? Zorg voor verschillende content om een dynamische website te creëren! Je website scoort namelijk een stuk hoger in Google waneer je relevante content toevoegt. Een aantal voorbeelden die je kunt toepassen zijn:
- Begin met bloggen en deel je kennis over onderwerpen uit jouw branche. Jij bent immers expert op dit vakgebied en hiermee kun je andere informeren.
- Bouw een portfolio op je website over je klanten en projecten. Leg kort uit wat je hebt gedaan en wat het resultaat was. Dit is zeer interessant om te lezen voor je potentiële klanten!
- Maak je gebruik van WordPress? Installeer dan de Yoast plugin op je website! Op deze manier kun je je content op je website eenvoudig optimaliseren voor Google.
- Vraag aan je klanten om referenties achter te laten op je website. Referenties op je website wekt vertrouwen bij je nieuwe bezoekers en je scoort hoger in Google!
Pas deze 4 eenvoudige online marketing tips toe op je eigen website en je zult zien dat je website langzaam maar zeker omhoog schiet in Google.
2. Bouw een relatie op met je klanten via email marketing
Nieuwsbrieven leest niemand toch meer? FOUT! Email marketing is juist een zeer effectieve manier om te communiceren met je klanten. Via emailmarketing kun je namelijk echt een relatie opbouwen met je klanten. Mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst wil je graag binden aan je bedrijf. Via nieuwsbrieven kun je veel uitgebreider en gerichter communiceren dan bijvoorbeeld via social media. Daarnaast is het ook nog eens heel goed meetbaar.
Het opbouwen van een mailinglijst kost veel tijd. Je mag niet zomaar mensen gaan mailen om te vragen of ze zich willen aanmelden. Dit mag niet volgens de Code Email. Voordat jouw klanten je nieuwsbrief mogen ontvangen moeten ze zichzelf eerst aanmelden. Vermeld dus op je sociale kanalen en op de website dat mensen zich kunnen inschrijven voor de nieuwsbrief.
Wil je snel aanmeldingen voor je e-mail list? Zet er iets tegenover. Zoals een kortingscode wanneer je je inschrijft. Je zult zien dat de inschrijvingen een stuk harder lopen!
3. Werk aan een omni-channel verhaal lijn
Een verhaal lijn voor je product of dienst is belangrijk om een relatie op te bouwen met je klanten. Als je goed onderzoek hebt gedaan naar je doelgroep dan weet je precies van welke kanalen ze gebruik maken op het internet en wanneer ze actief zijn. Gebruik deze informatie om een plan op te stellen voor een goede verhaal lijn. Stel jezelf de vraag: wanneer ga ik wat vertellen? Richt je communicatie zo in dat je jouw doelgroep kunt bereiken op het juiste tijdstip en op de kanalen waar zij actief zijn.
Een omni-channel verhaal lijn betekent dat je verschillende kanalen inzet om je verhaal te vertellen. Dit is nodig omdat jouw doelgroep zich ook op verschillend kanalen bevind. Houd er rekening mee dat niet ieder kanaal geschikt is voor alle content. Pas per medium je content zodanig aan dat het past binnen het kanaal. Zo gebruik je je website voor blogs en informatieve teksten en Instagram voor het tonen van beeldmateriaal.
4. Ga de samenwerking aan met andere ondernemers
Ken je ondernemers of bedrijven die wat gemeen hebben met jouw dienst of product? Wees dan niet bang om je krachten te bundelen. Samen is er veel meer mogelijk en creëer je een veel groter bereik. Je kunt bijvoorbeeld samen een video opnemen of een webinar geven. Je beschikt dan over meer kennis en over een grotere doelgroep. Daarnaast kun je ook van beide kanten geld besparen.
Een andere manier om samenwerking aan te gaan is door een gezamenlijke webshop te starten. De producten van beide organisaties kunnen elkaar dan versterken. Denk bijvoorbeeld aan een website voor schoenen, waar jij je sokken onder de aandacht kunt brengen. Deze twee producten zijn geen concurrentie, maar versterken elkaar juist!
5. Maak een plan voor social media!
Is social media voor jou ook een last minute actie? Bedenk je vaak ook snel even een nieuw bericht omdat je al weken niks hebt geplaatst? Dan is het tijd om hiermee te stoppen! Zorg dat je een planning maakt en werk vooruit. Op deze manier kun je berichten maken die in lijn zijn met de strategie van je bedrijf, want last minute berichten die je even snel in elkaar zet zijn dit vaak niet.
Actief zijn op social media is een goede manier om je online zichtbaarheid te verbeteren. Daarnaast is het ook de ideale manier om meer van de persoonlijkheid van je merk te laten zien. Mensen doen zaken met mensen waar ze een klik mee hebben, gooi dus vooral persoonlijkheid in de strijd! Social media is hier de juist plek voor. Jezelf neerzetten als een expert op social media zorgt dat je online zichtbaarheid wordt vergroot. Maar doe je dit met een eigen en consistente Tone of Voice, dan kiezen mensen om jouw bedrijf te volgen!
Wil je meer weten over de voordelen van social media? Je leest dan dit artikel.
Zo, aan de slag!
Zo, nu heb je een aantal tips waarmee je aan de slag kan. Je zult zien dat je echt resultaat behaald als je maar wel actief blijft. Zorg wel dat je regelmatig met nieuwe content komt, want zichtbaar blijven is ook een uitdaging! Structuur en consequentie zijn de sleutel tot succes. Eenmaal meer zichtbaarheid op het internet zorgt ervoor dat je veel meer kan met je organisatie. En dat is wat je wil!
Wil jij advies over hoe je je online zichtbaarheid kunt vergroten? Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan en dan kijken we naar een passende oplossing voor jouw organisatie.